Hij kan het niet laten

Persbericht d.d. 26-04-2012

Nout Leijnse (80) de oudste medewerker bij Contargo Zwijndrecht

Zwijndrecht, 30. April 2012: “Ik hou domweg van mijn werk“, vertelt Nout Leijnse. De medewerker douanezaken bij Contargo BV in Zwijndrecht denkt dan ook nog niet aan stoppen. Hij is net pas tachtig geworden.

Zodoende kan de ‘Districtsleider Documentatie‘, zoals hij zichzelf noemt, de dertig dienstjaren bij Contargo nog halen in 2013, ook al boeien mijlpalen hem niet zo. Hij heeft zijn vijftig jaar in de Rotterdamse scheepvaart in 2011 dan ook alleen gehaald omdat het contact, op de zaak en met externe relaties, hem zo bevalt. En drie halve dagen is ook best op te brengen voor iemand die amper twee jaar geleden nog bij Contargo’s zaalvoetbalteam in het doel stond.

Zijn inmiddels 51 jaar in de scheepvaart hadden er overigens veel meer kunnen zijn, als Nout (Arnout) Leijnse niet pas op zijn dertigste vanuit Zeeland naar Rotterdam was gekomen. Hij is er begonnen als tallyman en vervolgens controleur bij Thomsens Havenbedrijf, later Müller-Thomsen. Bij de trimodale containervervoerder – die hij als enige binnen Contargo nog CCS mag noemen (Combined Container Service) – was Leijnse tot zijn vijfenzestigste een soort zoetwater-waterklerk: documenten maken, naar de lichters gaan, paperassen bij de terminals regelen etcetera.

Toen Nout Leijnse vijftien jaar geleden bij Contargo met pensioen ging, duurde dat uiteindelijk maar een paar maanden. “Mijn vrouw en hebben het al achtenvijftig jaar prima met elkaar, maar ik ben nu eenmaal graag onder de mensen en ging de contacten missen. Daarnaast kan ik nu wel met zekerheid stellen dat werken me jong houdt”, vervolgt de tachtigjarige.

„Aangezien we Nouts ervaring toén al zo waardevol vonden, hebben we hem in 1987 met plezier weer aangenomen”, aldus Cok Vinke, managing director van Contargo B.V. in Zwijndrecht. „Hij is er tegenwoordig verantwoordelijk voor dat de douanepapieren voor onze containerlichters in de haven van Antwerpen op tijd in orde zijn.” Dat is voor Leijnse geen probleem: “Dankzij de technische vooruitgang is het werk natuurlijk veel lichter geworden. Je hoeft om te beginnen niet meer fysiek langs de terminals en de douanekantoren, omdat je tegenwoordig alles elektronisch kunt doen. Daardoor zie je helaas minder mensen dan vroeger, maar gelukkig is de telefoon er ook nog.” Bovendien is Leijnse kunnen de collega’s op de zaak aan het Stationsplein in Zwijndrecht zo meer genieten van Nouts opgeruimde karakter.

Als hij niet werkt, gaat de met recht ‘Senior Douanemedewerker’ er graag met de familie op uit, of is hij actief met zijn klein- en achterkleinkinderen. Mevrouw Leijnse heeft geen moeite met Nouts ‘on-pensioen’. “Zo lang hij de uren niet overdrijft, heb ik er geen probleem mee.”

Over Contargo
Contargo onderhoudt een van de grootste netwerken in de Europese containerlogistiek en vervoert per jaar ongeveer 1,6 miljoen TEU. De onderneming integreert containerstromen tussen de Noordzeehavens (alsmede de Duitse zeehavens) met het Europese binnenland en heeft 25 inland containerterminals in Duitsland, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Contargo exploiteert eigen binnenvaart - en spoorcontainerdiensten langs de Rijn, Main en Schelde, en heeft 800 werknemers. De omzet in 2011 bedroeg 380 miljoen euro.

2012_04_30_Contargo_Nout_Leijnse_NL_doc.doc Tonen Downloaden

Meer informatie: Heinrich Kerstgens, Contargo GmbH & Co. KG, Shellstr. 5, 67065 Ludwigshafen, Tel.: +49 621 59007 184,
Waterpeil

06-12-2019

LWS information hier

Energietoeslagen

12-2019
01-2020

Meer informatie hier

11-2019
12-2019

Meer informatie hier

Copyright © CONTARGO. Alle rechten voorbehouden.